Koronavettregler for skytterlagene – fra 7. mai til i første omgang 15. juni.
Reglene gjelder for alle skytterlag, medlemmer og andre personer som er tilstede på skytebanen/skytterhus. Reglene gjelder all aktivitet på en DFS-bane, både for egentrening, lagsorganiserte treninger og konkurranser/stevner. Skytterlaget må forholde seg til kommunale bestemmelser om de disponerer anlegg eid av kommunene. Det anbefales at koronareglene deles med medlemmene via e-post, Facebook, hjemmeside eller lignende, samt henges opp godt synlig på skytebanen. DFS lager en plakat «Trygg skytebane».
Generelt:
1. Ingen arrangement/ansamlinger skal ha mer enn 50 personer. Det skal være en ansvarlig arrangør (skytterlaget) som har oversikt på hvem som er tilstede.
2. Det skal alltid være minst 1 meter avstand til andre. Dette gjelder ved oppmøte, under skyting og etter skyting. På standplass skal skyttere plasseres på annenhver skive.
3. All lagsaktivitet prioriteres innenfor gjeldende bestemmelser.
4. Det er tillatt med konkurranser/stevner innenfor samlaget, forutsatt at smittevernregler og DFS koronavettregler overholdes.
5. Felles garderober, oppholdsrom, kafeer og lignende skal ikke benyttes.
6. Det skal være gode hygienerutiner. Alle som er på standplass skal vaske seg med håndsprit før og etter skyting, eventuelt grundig med såpe og vann.
7. Det er ikke tillatt å låne ut eget utstyr eller benytte lagsutstyr som deles mellom flere skyttere. Skytterlaget kan låne ut våpen, magasiner, jakker, reimer, hansker til skytterne på permanent basis i korona-perioden, iht. gjeldende utlånsregler.
8. Ingen servering.
9. Toalett skal vaskes og desinfiseres jevnlig gjennom dagen når de er i bruk. Sørg for at tørkepapir og såpe/desinfeksjon er tilgjengelig.
10. Skytterlagene skal følge de rådene som til enhver tid blir gitt av helsemyndighetene nasjonalt og lokalt.
Personer som ikke kan delta:
• Personer som er smittet av korona, sitter i karantene eller som har symptomer på luftveisinfeksjon, som feber, sår hals, rennende nese, hoste eller nedsatt allmenntilstand.
• Personer som ikke retter seg etter koronavettreglene.
• Skyttere som ikke er selvhjulpne. Det vil si at skyttere som trenger hjelp fra andre til å gjennomføre skytingen ikke kan delta. Med dette mener vi skyttere som trenger hjelp til f.eks. påsetting av reim, bæring av utstyr, fylling av magasiner, visitasjon og lignende. Praktiske råd for organisering:
• Skytterne bør på forhånd få tildelt skytetid også for trening, gjerne som faste treningslag.
• Bestem et oppmøtetidspunkt og oppmøtested for hvert lag et stykke unna inngangen til standplass. Standplassleder henter skytterne når det er klart for skyting og påser at alle vasker hendene med håndsprit.
• Visitasjon foregår slik: Skytteren gjennomfører dette selv, mens standplassleder ser på.
• Skifting foregår utendørs.
• Ha livevisning også av treningen på internett hvis det er mulig.
• Foresatte, publikum eller andre som er med på treningene kan samles utendørs, men husk regelen om maks. 50 personer og 1 meter avstand.
• Alle berøringspunkter skal desinfiseres mellom hvert lag (f.eks. monitor, dørhåndtak etc.).
• Samme person bør ha ansvar for å gjøre skytebanen klar for skyting og rigge ned etter skyting.
• Alle skyttere må ha med eget underlag som benyttes under skyting, f.eks. liggeunderlag, teppe, etc. Underlaget skal dekke kroppen.
Ta hensyn til dine medmennesker og gjør det du kan for å hindre at smitten sprer seg. Smittebegrensning skal alltid prioriteres, regelverket skal tolkes restriktivt. Norges Skytterstyre vil forløpende vurdere situasjonen med grunnlag i nasjonale bestemmelser.
--------------
Som det går fram er det mange små detaljer, men til sammen gir de klare retningslinjer på hvordan vi kan åpne våre skytebaner.
1. Ingen arrangement/ansamlinger skal ha mer enn 50 personer. Det skal være en ansvarlig arrangør (skytterlaget) som har oversikt på hvem som er tilstede.
Dette punktet medfører at det skal finnes navnelister over hvem som har vært tilstede, også tilskuere, foreldre o.lign. Dette følger direkte av "• Foresatte, publikum eller andre som er med på treningene kan samles utendørs, men husk regelen om maks. 50 personer og 1 meter avstand." Så lenge det ikke er mer enn 49 personer tilstede til en hver tid så er arrangement innenfor disse retningslinjene (Slik jeg leser det). Listene over hvem som er tilstede kan derfor med fordel inneholde tidspunkt for oppmøte og avreise. Det skal ikke være en sosial samlingsplass, kun oppmøte, skyte og reise. Har skytterlagene synspunkter på dette?
Dersom det i ettertid viser seg at en person/skytter som var tilstede var smittet, så skal vi kunne levere navnelistene til smittevernmyndighetene. Slik kan de drive smittesporing.
Trenger skytterne å røre ved monitorene? De kan vaskes etter hver skytter, eller de kan dekkes med plast som byttes etter hver skytter, men de kan også stå urørt. her må aktuelt skytterlag finne en egnet ordning. Synspunkter?
Vi har ei terminliste som vi bør forholde oss til i første omgang. Dersom det er skytterlag som ønsker å arrangere stevner utenom de oppsatte datoer så er dette greit, men da på andre datoer enn det som står i terminlista. Er det lag som ikke ønsker å arrangere oppsatt stevne, vennligst gi samlaget melding om dette. Jeg synes vi bør prøve å få arrangert samlagsstevne i felt og bane. Her må oppsatt arrangør gi en tilbakemelding om de er klar for dette.
Flere har gitt uttrykk for at de betrakter resten av 2020 som ei lang trening, det er ingen store stevner å strekke seg mot. Av den grunn er det foreslått å sløyfe premieinnskudd for stevner framover. Anmoder om at skytterlagene kommer med sin mening på dette. Skal premieinnskuddet sløyfes bør også stevnemedaljer utgå. Synspunkter?
Det er videre foreslått at de som vil kan delta i en Antibackkarusell. Dette er en innskuddsfri cup hvor den som vil sender inn sine resultater innen fredag hver uke. De 3 beste av minimum 5 stevner teller. Klassevinner får heder, men ingen premie. Synspunkter? Tynset er klar med første runde til helga.
Når et skytterlag ved en navngitt person påtar seg å arrangere skyting/trening er det viktig å ha smittevernreglene fremst i minnet. Jeg ønsker ikke at vi skal bli "tatt" på brudd av disse bare for å kunne skyte litt.
DFS-plakat" Trygg skytebane" henges opp godt synlig på alle baner.
Husk at dersom vi ikke klarer å overholden retningslinjene -- så kan skytebanene bli stengt igjen.
Håper på tilbakemeldinger fra skytterlagene, bruk gjerne "svar til alle"
Hilsen
Nord- Østerdal Skyttersamlag
Harry E. Tjernstad - leder
Tlf: 909 79 237