Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

www.dfs.no
Det frivillige Skyttervesen
Forsvar, sport og god våpenkultur

Media

Ønsker du oppmerksomhet i media for ditt stevne og aktiviteter? I denne saken forteller vi deg hvordan du kan få til det på enkel måte.

Det er bedre å ta kontakt i forkant enn å klage i etterkant!

Levesetningen over bør være utgangspunktet for hvordan du tenker, dersom du ønsker oppmerksomhet fra din lokalavis. Deler du ikke informasjon, så kan du heller ikke forvente at avisredaksjonene får det med seg.

Mediabransjen har hatt og har svært tøffe tider, der redaksjonene er kuttet kraftig de siste 15 årene. Det gjør at de har både stramme rammer, og mindre folk. Da kan ikke skytterlaget bare stå på sidelinjen og klage, men må gjøre hva de kan for å skaffe seg oppmerksomhet.

Under gir vi deg som arrangør en mal for hvordan du kan gjøre det. Funker det ikke første gangen – ikke gi opp, men gi det flere forsøk. Dessuten er det viktig å knytte god dialog til ansatte i sportsredaksjonene.

Sjekkliste for arrangører:

FØR ARRANGEMENTET:

  • Send mail til medier i ditt distrikt en uke før - ta med hva som skjer, hvor det skjer og kontaktpersoner.
  • Ring til mediene 3-4 dager i forkant - personlig kontakt er alltid bra.
  • Finn gjerne en god historie (vinkling) som du kan selge inn – da øker sjansen for at du får besøk av en journalist under stevnet.
  • Dersom de ikke kan komme - foreslå at dere kan ta bilder og oversende per mail. Ikke syt og klag, men bidra til oppmerksomhet for skyttersporten.

 

UNDERVEIS

  • Ta vel i mot journalister som kommer på ditt stevne.
  • By på en kaffekopp og gjerne en vaffel.
  • Spør hva de ønsker, og foreslå gjerne aktuelle saker/ideer.
  • Sett de inn i skytesporten, dersom vedkommende er uvitende.
  • Finn aktuelle intervjuobjekter for journalisten. Skyttere er like og uten startnummer!
  • Stå til disposisjon!!!
  • Husk at journalisten ofte har dårlig tid.

 

ETTER STEVNET:

  • Får dere oppslag send en positiv mail til journalisten eller sportsavdelingen!
  • Spør om de er mottakelig for tips til andre saker.
  • Kom gjerne med flere ideer til saker.
  • Fortell at dere står til disposisjon dersom de har behov for kontakt senere.
  • Oppsummer i eget skytterlag, hva man lyktes med og hva man kan gjøre bedre.
  • Presselister – skal sendes ut til mediene med en gang stevnet avsluttes, ikke dagen etter. Det må være en fast rutine selv om man er slitne og lei etter lange dager.

 

Bruk av sosiale medier:

Stadig flere skytterlag bruker Facebook aktivt, mens hjemmesidene ligger nærmest i «dvale». Det er vel og bra å bruke Facebook, men tenk på følgende:

  • Alt av innhold som legges ut på Facebook er FB sin eiendom.
  • Du mister muligheten til å synliggjøre dine samarbeidspartnere og sponsorer. I framtiden vil de kreve mer synliggjøring for at dere skal få penger.
  • DERFOR skal skytterlagene legge ut sakene sine på hjemmesiden, og så linke saken ut på Facebook. Da får man eierett og muligheten til å synliggjøre sponsorer.
  • Bruk FB direkte der man vil informere raskt om endringer av treningstider osv. Da er det effektivt.

 

Tekst og foto: Tom-Vegard Feltstykket, Norsk Skyttertidende