Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

www.dfs.no
Det frivillige Skyttervesen
Forsvar, sport og god våpenkultur

Ofte spurte spørsmål

Her skriver vi om de mest vanlige spørsmålene

 

Spørsmål Svar
Når er systemet klart ? DFS sine nye hjemmesider håper vi er klare til jul 2011. Vi håper også å starte konvertering av medlemsdata fra gammel til ny løsning i desember. Men det er mulig vi må vente med dette til januar 2012.

Hva skjer med regnskap? I den nye løsningen har Winorg (leverandør av medlemssystem) kun medlemsreskontro. Dvs at driftsregnskapet fortsatt kan føres i dagens program. Vi håper å få en avtale med en eller flere leverandører klare første halvdel av 2012. Dette blir da typisk programmer som Mammut, Alphreg etc. Fra medlemssystemet kan man da eksportere kontingent, pengepremier.
 
 
Kan vi si opp dagens påmeldingsløsning?
I perioden januar, februar må man bruke dagens påmeldingsløsninger. Men så snart de fleste lag har konvertert sine medlemsdata så kan nytt påmeldingssystem tas ibruk. Vi håper dette kan skje fra 1. mars.
 
 
Hva koster den nye løsningen?
Dette er ikke bestemt ennå. Men man må betale en årlig avgift for medlemssystem, påmelding og hjemmesider. Totalkostnad for disse 3 løsningene, vil ikke bli høyere enn idag. (450+900+1450)
 
 
Hvordan blir de nye hjemmesidene i den nye løsningen?
Etter en del intern testing på Skytterkontoret ser det ut til at de nye hjemmesidene vil bli brukervennlige og lette å ajourholde. Episerver 6 er ett avansert system, men med tilpassede maler så føler vi at man skal komme fram til en god løsning for skytterlagene. Dagens Idium løsning vil vi fremdeles oppretteholde, minimum ut hele 2012.
 
 

Skal alle medlemmer registreres?

ALLE medlemmer i DFS skal registreres i den nye løsningen. De som har adm.prg får alle medlemmer konvertert automatisk. For å ta vare på historikken vil også døde skyttere bli registrert. (For blant annet å få historikken på Skytterkonger etc.) Foruten de 170.000 medlemmene vi har idag regner vi med at ytterligere 50-100.000 blir registrert med tanke på historikken.

For lag som ikke benytter adm.prg må man manuelt legge inn medlemmene i løsningen. Dette gjelder alle lag! Samlagene har mulighet for å hjelpe lagene med dette.

 
 
 Utskrift av kontingent
Her blir funksjonaliteten identisk med det som er idag. Vi anbefaler alle lag å skrive ut kontingent i det nye systemet. Da får man også informert om UnikID og "MinSide" til alle skyttere i laget.

 

 
Premieoppgjørsliste Det lages en rapport som er identisk med den vi har i dagens system som skytterlaget kan skrive ut. I tillegg har alle medlemmer sin egen side med oversikt over resultater/premier.